Anatomy

Satoshi SuzukiとNatsuki Nakajimaは、自然界の音素材に対し、コンピュータによるスペクトル分析を用いることで、人間の手では作曲できないような新たな音楽を生み出しました。

日本では、虫や鳥の音といった静かな音風景に浸り鑑賞する文化があり、それは奈良時代から現代に至るまでの様々な俳句や随筆の中で描かれてきました。SatoshiとNatsukiは、このEPの5つの楽曲の制作のために、その種のサウンドスケープの中から重要な音素材をひとつずつ選びました。"koe"はミンミンゼミの鳴き声、"Myaku"はヒグラシの鳴き声、"Era"はアマガエル、"Zui"はシジュウカラ、そして "h.a.k.u."はスズムシです。次に、Spectral Lab という独自に開発されたソフトウェアを用いて、これらの音素材の倍音構造からリズムやハーモニーをMIDIデータとして抽出しました。

元となった素材は穏やかなサウンドであるにも関わらず、このEPは奇怪な異形の音楽として聞こえるでしょう。それはまるで、コンピュータやデジタル機器を通した知覚の不気味さと、一方でそこで生まれつつある新たな美意識の目覚めを同時に示唆しているかのようでもあります。

Satoshi Suzuki and Natsuki Nakajima used a computer to perform spectral analysis on natural sound materials to created new music that would be completely impossible for a human to make.

In Japan, there is a culture of being immersed in the quiet soundscape and appreciating the sound of insects and birds, which has been depicted in various haikus and essays from the Nara period to the present. From this kind of soundscapes, Satoshi and Natsuki chose one sound material for each piece of the EP. The buzzing sound of robust cicadas for "koe", the evening cicadas for "Myaku", Japanese tree frog for "Era", coal tit for "Zui", and bell crickets for "h.a.k.u.". Next, using the software Spectral Lab, developed for this project by themselves, they extracted the rhythms and harmonies from the overtone structure of the material as MIDI data.

Despite the gentle sound of the original material, this work will sound violent or peculiar to our ears. It seems to suggest the eeriness of perception through computers and digital devices, as well as the awakening of a new, emerging aesthetic sense with sophisticated combination of computer composition and the vitality of nature.

All tracks produced by  Satoshi Suzuki and Natsuki Nakajima

Photographs by Kenji Agata

#music

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